İTO Başkanı Şekib Avdagiç: İran’a Yönelik Saldırıların Lojistik Faaliyetler Üzerindeki Etkileri
İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, İsrail’in İran’a yönelik saldırılarının bölgedeki lojistik faaliyetler üzerinde ciddi olumsuz etkiler yarattığını ifade etti. Avdagiç, Suriye, Irak, Ürdün, Lübnan, İran ve İsrail’in hava sahalarının kapatıldığını hatırlatarak, bu durumun bölgedeki hava trafiğini aksattığını ve uluslararası taşımacılıkta ciddi gecikmelere yol açtığını belirtti.
Avdagiç, Hürmüz Boğazı’nın İran tarafından kontrol edildiğini belirterek “Hürmüz Boğazı dünyadaki petrol ihracatının yüzde 20’sinden fazlasını yapıyor. Bazen yüzde 25’e kadar çıkıyor. Yine doğal gaz ihracatında çok önemli bir geçit” ifadelerini kullandı.
Mal ihracatı ve İran’ın kontrolündeki Hürmüz Boğazı’nın önemine vurgu yapan Avdagiç, “Trafik konuşulurken hep sadece petrol ihracatı ve doğal gaz ihracatı konuşuluyor ama aslında çok önemli bir mal ithalatı da söz konusu” dedi.
İran İle Yaşanan Çatışmanın Senaryoları
Bölgedeki çatışmaların olası senaryolarını değerlendiren Avdagiç, üç farklı senaryodan bahsetti:
1. Kısa Süreli Görüşmeler ve Diyaloglar:
Avdagiç, en iyi senaryonun çatışmaların kısa süre içinde görüşmeler ve diyaloglarla çözülmesi olduğunu belirtti. Ancak ABD Başkanı Donald Trump’ın İsrail yanlısı tutumunun sürece etkisi olduğunu vurgulayarak bu konuda iyimser olunamayacağını belirtti.
2. Yükselen ve Düşen Tempoda Süreklilik:
İkinci senaryoda çatışmanın belli bir tempoda devam etmesi ve zamanla yayılması durumunda yeni politikaların belirlenmesi gerektiğine işaret etti.
3. Hürmüz Boğazı’nın Tamamen Kapatılması:
En kötü senaryonun Hürmüz Boğazı’nın tamamen kapatılması olduğunu belirten Avdagiç, bu durumun petrol fiyatlarında büyük artışlara sebep olabileceğini ve dünya genelinde sıkıntılara yol açabileceğini ifade etti.
“BÜTÜN DÜNYAYA OLDUĞU GİBİ TÜRKİYE’YE DE YANSIMALARI OLACAK”
Avdagiç, İran ile Türkiye’nin derin ilişkilere sahip olduğunu ve çatışmaların Türkiye’yi de yakından ilgilendirdiğini belirtti. Bu sürecin Türkiye’de uluslararası ticaret ve lojistik faaliyetler üzerinde negatif etkileri olabileceğine dikkat çekti.
“30 YILI AŞKIN BU SÜREÇ DEVAM EDİYOR”
Avdagiç, uluslararası korumacılığın yayılmasına değinerek bu durumun Türkiye’nin ihracatını etkilediğini ve Gümrük Birliği anlaşmasının güncellenmesi gerektiğine vurgu yaptı. Ayrıca, Türkiye’nin rekabet edebilir bir pazar için adımlar atması gerektiğini belirtti.
AKARYAKITA GELEN ZAMLAR
Son olarak, akaryakıta yapılan zam miktarlarını da değerlendiren Avdagiç, İstanbul’da yaşanan fiyat artışlarının insanlar üzerindeki etkilerine dikkat çekti. Benzin ve motorin fiyatlarındaki artışların ekonomiye olan etkilerini önemsedi.